Enkele dagen geleden kwam in het nieuws dat er een correlatie lijkt te bestaan tussen een ernstig beloop van een coronabesmetting en leefstijlziekten zoals overgewicht, diabetes en hart- en vaatziekten. Volgens recente cijfers van het RIVM blijkt dat meer dan 70 procent van de patiënten die overleden zijn aan het coronavirus, een of meer onderliggende aandoeningen had. Bijna de helft (43,5 procent) had hart- en vaatziekten en een hoge bloeddruk. Een kwart had diabetes type 2.

Een gezonde leefstijl is heel makkelijk om jezelf aan te leren. Allereerst is natuurlijk gezond eten heel belangrijk maar daarnaast vooral ook beweging. Meer dan 1600 artsen en andere medisch experts roepen Nederlanders op om meer werk te maken van een gezonde leefstijl want ziektes als diabetes type-2 kun je voorkomen.

Die zogeheten leefstijlziekten worden met name veroorzaakt door ongezonde voeding, te weinig bewegen, te veel stress en onvoldoende slaap. Eet gezonde voeding, beweeg meer en vooral regelmatig, rook niet, matig met alcohol, ontspan en zorg voor een goede slaap-hygiëne (dus géén iPad of telefoon mee naar bed) waardoor je betere slaap-kwaliteit krijgt.

De Nederlandse zorgprofessionals willen dat burgers zelf aan de slag gaan om die punten te verbeteren.

Wandelcoaching kan hierbij zeer goed helpen.

Mens sana in corpore sano

Bij wandelcoaching hoef je je niet volledig in het zweet te werken en hoef je ook niet in sportkleding te verschijnen. Wandelcoaching geeft je de gelegenheid om in de vrije natuur, al wandelend, met iemand te praten die je kan helpen om een betere eet- en leefstijl aan te leren.

Best veel mensen weten wel dat zij heel veel invloed kunnen uitoefenen op hoe zij zich voelen en dus ook op hoe zij kunnen omgaan met verschillende situaties maar zien niet de openingen om dit te bereiken. In tegenstelling daartoe zien zij alleen wat niet mogelijk is en blijven ze in negatieve rondjes draaien.

Mens sana in corpore sano” – ofwel; een gezonde geest in een gezond lichaam. Ik help je bij het zetten van de eerste stap in de richting van een gezonde geest èn een gezond lichaam.

In een coachingstraject ik ga je niet vervelen met allerlei recepten over groente- of vruchten-shakes (hoe lekker fruit ook is, het bàrst van de suikers!) of je verbieden af en toe eens een broodje hamburger te eten maar ik ga je wèl de wetenschappelijke verbanden tussen vet eten (gefrituurde zooi etc.) en de effecten op je hersenen vertellen en hóe dit jouw gedrag negatief beïnvloedt.

Per slot van rekening; wie voor zijn hersenen zorgt, zorgt óók automatisch voor zijn lichaam. Met een uitgebalanceerde voeding maken je hersenen heel wat positievere stofjes aan dan met voedsel dat door de olie en vet onherkenbaar is geworden.

Geïnteresseerd in mijn Wandelcoaching?

Neem contact met mij op om samen te kijken naar de mogelijkheden.