Westeinde 8 Uffelte
06-54625523
coaching@burnoutpreventie.nl

Kom mee naar buiten allemaal

Created with Sketch.

Kom mee naar buiten allemaal

Vanaf 1 juni mogen we weer naar buiten en in kleine groepjes samen komen. Ik kan bijna niet meer stil zitten van blijdschap! Klaar met die onpersoonlijke, digitale ontmoetingen of telefonische gesprekken die je normaal gesproken face-2-face zou voeren. Vooral binnen blijven want dan is de besmettingskans het kleinst.

Natuurlijk nodigden de maanden februari en maart qua temperaturen niet echt uit voor een buitenleven maar met op de weersomstandigheden aangepaste kleding was het prima te doen. Alleen mòchten we niet tot nauwelijks naar buiten.

Het werd er min of meer ingeduwd dat wij maar moeten wennen aan ‘het nieuwe normaal’. Maar het is niet normaal om elkaar te ontlopen, met grote bogen om elkaar heen te draaien (in de lokale supermarkt lijkt het soms wel een ballet van om elkaar heen draaiende winkelwagentjes), elkaar geen hand of omhelzing te geven. De mens is al sinds miljoenen jaren een ‘contact-wezen’ en wat er miljoenen jaren in zit, haal je er in acht weken ‘intelligente lock-down’ niet uit. Neemt niet weg dat je jezelf èn de ander wel in acht moet nemen.

Buiten zijn levert minder besmettingsrisico’s op

Buiten zijn is goed voor een mens. Je neemt vitamine D op, wat goed is voor je botten en je gebit. Buiten zijn is goed voor je uithoudingsvermogen. Buiten zijn betekent dat je gaat lopen – beweging is goed voor je bloedsomloop en dús goed voor je hersenen. Bewegen is ook goed voor een verbeterde doorbloeding van de hersenen. Je hersenen krijgen meer zuurstof wat weer goed is voor je cognitieve processen; je gaat helder denken, je krijgt energie doordat je positieve stoffen aan maakt die ervoor zorgen dat het brein beter functioneert. En buiten zijn geeft meer gelegenheid om 1,5mtr afstand te houden. We zijn nog niet van het Covid-19 virus af en besmettingskansen zijn groter in afgesloten ruimtes dus zorg er vooral voor dat je naar buiten gaat.

“…bewegen is goed voor een verbeterde doorbloeding van de hersenen…”

Buitenlucht is goed voor je immuunsysteem

Door in beweging te zijn wordt de aanmaak van dopamine, serotonine en endorfine bevorderd. Deze zogenoemde neurotransmitters (‘boodschapper-stofjes’) maken deel uit van het ‘beloningssysteem’ in de hersenen. De aanmaak van deze stoffen komt alleen vrij bij bepaalde handelingen zoals bewegen en met name tijdens sporten. Het is niet voor niets dat mensen na een stevige wandeling zich stukken beter voelen in plaats van vermoeid. Je immuunsysteem wordt er sterker door waardoor je minder snel ziek wordt. Buiten zijn verbetert je hersenfuncties. Het verhoogt je concentratie en creativiteit. Buiten zijn maakt dat je je veel gelukkiger voelt.

Voorkomen is beter dan genezen

Natuurlijk kunnen we niet alles in de hand houden maar er zijn wèl een aantal zaken die ik op voorhand kan mee geven waardoor jij weet of het verantwoord is om met mij op pad te gaan.

  • allereerst hou ik mij aan de richtlijnen van het RIVM – de website check ik dagelijks om te weten wat de stand van zaken is
  • ik geef je geen hand of maak lichamelijk contact op welke wijze dan ook
  • tijdens de wandelcoachings houden we minimaal 1,5mtr afstand (liefst iets meer als het winderig is)
  • zeg ik de wandelcoaching af als ik verkoudheidsverschijnselen heb of symptomen die passen bij een Covid19 besmetting – ik ga er vanuit dat jij hetzelfde doet
  • gebruik ik geen materialen die wij allemaal hoeven vast te houden
  • binnen 4 weken neem ik opnieuw contact op om zeker te zijn – ondanks alle voorzorgsmaatregelen – dat er geen Covid19 besmettingen zijn. Indien wel, neem ik telefonisch contact op met de andere deelnemers (indien het een groepswandelcoaching betreft).

Geïnteresseerd in mijn Wandelcoaching?

Neem contact met mij op om samen te kijken naar de mogelijkheden.